fredag 11 november 2011

Lucy McKenzie



Salong om den skotska konstnären Lucy McKenzie (f. 1977)
17 november 2011 på Dannemoragatan 14 i Stockholm.


Salong med verk av Lucy McKenzie återskapade utifrån den kunskap och vetskap om verken som har kunnat läsas i kataloger och på webben. De fysiska verken i salongen är inte gjorda av McKenzie utan får snarare ses som en reaktion på hennes verk. Salongen ska fungera som en mötesplats och kanske kan locka någon till att åka och se en riktig utställning med McKenzie.

Kort om konstnären:
Född 1977 i Glasgow, bor idag i Bryssel. McKenzie hoppar mellan flera olika uttryck och inspirationskällor såsom Art Nouveau, 20-talsmode, serier, 70-talsfilm och foton ur egna familjealbum. Hon arbetar ofta i konstellationer med andra. Startade Ateliér 2007 tillsammans med Beca Lipscombe, Bernie Reid. Arbetar både kommersiellt (Atelier) och som fri konstnär.

--------




Återskapat verk 1)
Nova Popularna, Warszawa, 2003

Tillsammans med Paulina Olowska skapade och drev McKenzie en mycket populär konstnärssalong i Warszawa. Salongen fungerade som bar med illegal spritförsäljning. Konserter och performance som visades på Nova Popularna tillkännagavs med hjälp av affischer skapade av konstnärerna. Verket är återskapat utifrån bild 3 och 4.

--------





Återskapat verk 2)

Kensington 2246 (från utställningen Slender Means), Galerie Daniel Buchholz, 2010

I novellen ”The Girls of Slender Means” från 1963 beskriver författaren Muriel Spark livet för de respekterade men fattiga unga kvinnor som levde i The May of Teak Club i efterkrigstidens Kensington.

Målningarna förmedlar den process genom vilken ett borgerligt hem förvandlas när dess ursprungliga invånare, stora rika familjer, har ersatts av moderna invånare, och slutligen överges helt. Vattenskador, smuts och telefonklotter är omsorgsfullt målat. Vet inte om McKenzie har ”hittat på” motiven eller om rummen finns bevarade. Verket är återskapat utifrån bild 3.

--------







Återskapat verk 3)

Utan Titel (Tintin)

Självporträtt som Tintin. McKenzie influeras och använder sig ofta av serier. Hon beskriver att graffitin här ”symboliserar den kreativa akten vilken alltid har passionerade och schizofrena sidor”. Verket är återskapat utifrån bild 3.

--------





Återskapat verk 4)

Etablissement d’en Face, 2008

Handmålad skylt för galleriet med samma namn på rue Antoine Dansaert i Bryssel. Skylten målades efter McKenzies utbildning i dekormåleri vid Van Der Kelen -Logelain. I galleriet skymtar oljor på papper av marmoreringar och träimitationer. Verket är återskapat utifrån bild 2.

--------





Återskapat verk 5)

After K. P. C de Bazel, Galerie Daniel Buchholz, Cologne, 2007

Väggmålning (del i installation av Atelier). McKenzie förstorar små arkitektillustrationer som var vanliga i Nordeuropa cirka 1880-1915. Hon vill se om de små illustrationerna i vattenfärg och bläck bevarar sin känslighet i stort format och om de små felaktigheterna ska förstoras. Hon arbetar vanligen i bläck och tunn akrylfärg i lager på lager och använder dörrposterna som norm för storleken. Hon placerar gärna flera väggar från olika stilepoker bredvid varandra. Tvingades med dessa arbeten att arbeta på plats under en bestämd tid och fick därför ta hjälp av assistenter vilket ledde till skapandet av Atelier. Verket är återskapat utifrån bild 3.

--------





Återskapat verk 6)

Utskrifter av "Quodlibet X" (detalj), 2010

Verket gjordes först av McKenzie i olja på duk och är ett stilleben med materiel från den österrikiska hattmakaren Mühlbauer. Bilden användes sedan som reklamaffisch för företagets höst/vinterkollektion. Det som visas i salongen är några utskrifter med förstoringar av målningen för att kunna betrakta detaljrikedomen i verket.

--------







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar